Hyresvärdar
Så undviker du oseriösa hyresgäster – vanliga varningstecken
För många är hemmet den mest värdefulla tillgången man äger. Därför är det viktigt att ha en uppfattning om vem man tänker hyra ut bostaden till innan man lämnar nycklarna till sin ögonsten i hyresgästens händer. Vi ger dig våra mest värdefulla tips om vad du som hyresvärd bör kolla upp för att minimera risken för att hyra ut till en oseriös hyresgäst.
Vad bör jag kolla upp?
Bostadsmarknaden i Sverige kännetecknas i stor utsträckning av osäkerhet och otrygghet. Uteblivna betalningar, vårdslöst beteende och förslitning av bostaden är vanliga problem som hyresvärdar ofta råkar ut för. Som hyresvärd är det därför viktigt att skaffa sig användbar information om din blivande hyresgäst för att kunna bilda dig en uppfattning om vem du ska hyra ut till. Dessa punkter bör du ta upp med hyresgästen innan kontra:
Syftet med att hyra bostaden
Varför vill hyresgästen hyra din bostad? Hyresgästen bör ge ett utförligt svar på frågan för att det ska kännas tryggt att hyra ut och försäkra dig om att bostaden kommer användas på rätt sätt.
Sysselsättning
Vad ska hyresgästen göra under tiden då hon hyr bostaden? Som hyresvärd söker du kanske specifikt efter en arbetstagare, studerande eller pensionär. Om man vet hyresgästens sysselsättning blir det lättare för dig som hyresvärd att sålla bland bostadssökande.
Personnummer
Det kan vara klokt att ta den blivande hyresgästens personnummer för att kontrollera detaljer såsom inkomst och skulder.
Inkomst
Hur ska hyresgästen ha råd att betala hyran? Som hyresvärd vill du försäkra sig om att hyresgästen kan betala hyran vid rätt tidpunkt. Det är därför viktigt att fråga vad hyresgästen har för inkomst och hur hon har tänkt sig finansiera boendet. Kontakta skatteverket och försäkringskassan för att hämta ut uppgifter om hyresgästens inkomst. Du kan också göra en kreditupplysning.
Skulder
Man undviker gärna hyresgäster som har listor långa med betalningsanmärkningar och skuldproblem. Som hyresvärd kan man kontakta kronofogden för att kontrollera eventuella betalningsanmärkningar. Även här kan man göra en kreditupplysning. Varje privatperson kan en gång om året begära en gratis kreditupplysning på sig själv. Vill inte din blivande hyresgäst göra detta finns det stor risk att hon kan ha en betalningsanmärkning på sig – varför skulle hon inte vilja dela med sig av en information som inte existerar?
Be om referens
Det är bra att be om en referens för att få höra en annan persons åsikt om hyresgästen. Även om det är troligt att referenspersonen är en vän som har goda saker att säga, så säger det något om hyresgästens bekantskapskrets.
Gör egen research
Kolla upp hyresgästen på internet och undersök om hyresgästens beskrivning av sig själv stämmer överens med den information som finns tillgänglig. Hyresgästen har med stor sannolikhet konton på sociala medier som exempelvis Facebook och Instagram – där kan du som hyresvärd med gott samvete gå in och kika!
Genom att kontrollera dessa frågor med hyresgästen kommer du skaffa dig en bra uppfattning om personen eller de företag som du ska hyra ut bostaden till. Förhoppningsvis blir det då tydligt om det rör sig om en bra eller oseriös hyresgäst. Om man misstänker att hyresgästen bedriver illegal verksamhet ska man alltid kontakta polisen för vidare rådgivning.
Sök bland verifierade hyresgäster
Vill du slippa oroa dig över att inte få hyran betald varje månad på avsatt tid? Hos Samtrygg har vi ca 100 000 bostadssökande och för att få hyra en bostad behöver hyresgästen vara kreditvärdig. Skulle din hyresgäst få svårt att betala täcker Samtryggs betalningsgaranti hyran i upp till 12 månader. Du kan hyra ut säkert, utan att oroa dig för uteblivna betalningar. Läs mer om hur du kan hyra ut tryggt här.
Minska risken för missförstånd – förklara vad du förväntar dig av din hyresgäst
Genom att tydligt förklara vad du som hyresvärd förväntar dig av hyresgästen gällande skötseln av bostaden och andra vanor, såsom inomhusrökning och eventuella fester, ökar chanserna för att uthyrningen blir lyckad. En vanligt förekommande tvist mellan hyresvärd och hyresgäst gäller ”normalt slitage”, det vill säga det vardagliga slitage som uppkommer av att en person bor i en bostad. För att slippa denna konflikt, kan det hjälpa om du som hyresvärd på förhand förklarar vad du värnar om i bostaden samt upprätta ett ordentligt besiktningsprotokoll med bilder på bostadens skick vid inflytt. Som hyresvärd är det dock viktigt att förstå att bostaden i viss mån alltid slits av att vara bebodd genom normalt användande – vilket man till viss del får räkna med när man hyr ut sin bostad.
Läs mer: “Checklista inför uthyrning”